
برند زارا (Zara) در سال ۱۹۷۵ توسط آمانسیو اورتگا و روزالیا مرا به عنوان تجارتی خانوادگی در مرکز شهر گالیسیا واقع در قسمت شمالی کشور اسپانیا تأسیس شد. اولین فروشگاه این برند، محصولاتی شبیه به محصولات لوکس و محبوب را با قیمتی ارزانتر به خریداران ارائه میکرد. آمانسیو اورتگا به این دلیل برند خود را زارا نامید که نام مورد علاقهاش یعنی «زوربا» قبلاً توسط برندی دیگر مورد استفاده قرار گرفته بود. طی ۸ سال پس از تأسیس برند زارا، رویکرد این برند نسبت به مد و مدل تجاری آن به تدریج با سلیقه مشتریان اسپانیاییاش مطابقت پیدا کرد. این مسأله باعث شد که به تدریج ۹ شعبه دیگر از این برند در بزرگترین شهرهای کشور اسپانیا افتتاح شود.
در سال ۱۹۸۵، کمپانی ایندیتکس به عنوان شرکت هلدینگ فعالیت خود را آغاز و سیستم توزیع منحصر به فرد خود را راهاندازی کرد. این سیستم قادر بود به سرعت و مطابق با تغییرات ترندهای بازار، نیازهای مشتریان خود را برطرف کند. اورتگا نیز فرآیند طراحی، ساخت و توزیع جدید ایجاد کرد و آن را Instant Fashion یا «مد لحظهای» نامید. این کار به دلیل سرمایهگذاریهای سنگین در فناوری اطلاعات و استفاده از گروههای طراحی به جای طراحان منفرد، در جهت بهبود طراحی انجام گرفت.
طی ده سال بعد، برند زارا در دیگر کشورها و شهرهای بزرگ جهان شروع به گسترش و پیشرفت کرد. به سختی میتوان یک کشور مدرن را پیدا کرد که برند زارا در آن شعبه نداشته باشد. در حال حاضر این برند، ۲۲۶۴ فروشگاه استراتژیک در شهرهای پیشرو ۹۶ کشور جهان دارد. جای تعجب نیست برند زارا که در ابتدا به عنوان فروشگاهی کوچک در کشور اسپانیا شروع به کار کرد، در حال حاضر بزرگترین خردهفروش مد در سطح جهان و برند برتر کمپانی ایندیتکس است. طبق گفته مجله معتبر فوربس، بنیانگذار اصلی برند زارا یعنی آمانسیو اورتگا ششمین مرد ثروتمند جهان است.
در حال حاضر کمپانی ایندیتکس با بیش از ۱۷۴ هزار کارمند و ۷۴۰۰ فروشگاه در ۲۰۲ بازار جهانی (که شامل ۴۹ بازار آنلاین است)، بزرگترین گروه مد و فشن جهان به شمار میآید. درآمد این کمپانی در سال ۲۰۱۹، چیزی در حدود ۲۳٫۴ میلیارد دلار بوده است. علاوه بر برند زارا، دیگر برندهای زیرمجموعه کمپانی ایندیتکس عبارتاند از:
برند ZARA Home : این برند در سال ۲۰۰۳ فعالیت خود را آغاز کرده است و کالاهای مرتبط با دکوراسیون خانه و اشیاء تزئینی تولید میکند. برند زارا هوم در حال حاضر در ۱۸۳ بازار فعالیت میکند که ۷۰ مورد از آنها فروشگاه حضوری دارند.
برند Pull & Bear: این برند در سال ۱۹۹۱ فعالیت خود را آغاز کرده است و لباس، زیورآلات، و اکسسوری مخصوص جوانان را تولید میکند. برند پول اند بیر در حال حاضر در ۱۸۵ بازار فعالیت میکند که ۷۵ مورد از آنها فروشگاه حضوری دارند.
برند Massimo Dutti: این برند یک برند جهانی لباس و اکسسوری لوکس است که فعالیت خود را از سال ۱۹۹۵ آغاز کرده است. برند ماسیمو دوتی در حال حاضر در ۱۸۶ بازار فعالیت میکند که ۷۴ مورد از آنها فروشگاه حضوری دارند.
برند Bershka: این برند برای آقایان و خانمهای جوان لباسهای منحصر به فردی تولید میکند و سبک آن تلفیقی از استایل شهری و استایل مدرن است. برند برشکا فعالیت خود را از سال ۱۹۹۸ آغاز کرده است و در حال حاضر در ۱۸۵ بازار فعالیت میکند که ۷۴ مورد از آنها فروشگاه حضوری دارند.

برند Stradivarius: این برند در سال ۱۹۹۹ فعالیت خود را آغاز کرده است و برای خانمهای جوان، لباسهای غیررسمی و زیبا تولید میکند. برند استرادیواریوس در حال حاضر در ۱۸۰ بازار فعالیت میکند که ۶۷ مورد از آنها فروشگاه حضوری دارند.
برند Oysho: این برند لباس زیر، لباس راحتی، لباس غیررسمی و اکسسوری تولید میکند و فعالیت خود را از سال ۲۰۰۱ آغاز کرده است. برند اویشو در حال حاضر در ۱۷۶ بازار فعالیت میکند که ۵۸ مورد از آنها فروشگاه حضوری دارند.
برند Uterqüe: این برند از سال ۲۰۰۸ فعالیت خود را آغاز کرده است و اکسسوریهای باکیفیت و زیبایی تولید میکند. این برند در حال حاضر در ۱۵۸ بازار فعالیت میکند که ۱۷ مورد از آنها فروشگاه حضوری دارند.
آمانسیو اورتگا علاوه بر برند زارا که مرتبط با صنعت مد است، یک صندوق سرمایهگذاری جهانی نیز در حوزه املاک و مستغلات تأسیس کرده است که در ۹ کشور مهم و بزرگ جهان از جمله ایالات متحده آمریکا (در شهر سیاتل)، انگلیس (در شهر لندن)، فرانسه (در شهر پاریس)، کانادا، ایتالیا و کره جنوبی شعبه دارد. این املاک سازمانی شرکتهای بزرگ و مشهوری از جمله فیسبوک، آمازون و اپل و برندهای معتبر و لوکس و خردهفروشیهای دیگری را نیز در بر میگیرند.
استراتژی برند زارا
سال ۲۰۱۹، زارا در فهرست بهترین برندهای جهانی اینتربرند (interbrand) قرار گرفت و جایگاه ۲۹ام را به خود اختصاص داد. اینتربرند هر سال فهرستی از ۱۰۰ برند برتر جهان را ارائه میدهد. برند زارا بر اساس چهار ویژگی زیبایی، وضوح، کاربردی و پایداری محصولاتش توانست به این رتبه دست یابد.
راز موفقیت زارا تا حد زیادی به تواناییاش در واکنش سریع نشان دادن به تغییرات مد بازار و در معرض تماشا گذاشتن مجموعههای پوشاک خود با کمترین تاخیر است.زارا مطابق با جدیدترین مدهای بازار پیش میرود و مجموعههای لباس خود را با کیفیت بالا و در عین حال قیمت بسیار مناسب در اختیار مردم قرار میدهد.
این شرکت با دقت و وسواس بسیار تغییرات مد و تکامل آن در سراسر دنیا را پیگیری کرده و بر اساس جدیدترین سبکهای بهروز، لباسهای خود را با طراحیهای جدید در مدت یک یا دو هفته به بازار میرساند. برندهای دیگر در مقایسه با این شرکت حداقل ۶ ماه لازم دارند تا طرحها و مجموعههای جدید خود را وارد بازار کنند. به همین دلیل است که زارا توانست به راحتی رقبای خود را شکست دهد و سرآمد آنها شود و بهسرعت به یکی از برندهای معروف و محبوب دنیا تبدیل شود.
میگویند آمانسیو اورتگا به لباس به عنوان کالای فاسدشدنی نگاه میکرد. او میگفت مردم باید لباس بخرند و مدتی کوتاه از آن استفاده کنند و پس از آن لباس رو مثل ماست، یا یک تکه نان یا ماهی بریزند دور، نه اینکه آنها را در کمدهای خود جمع کنند. به همین دلیل محصولات برند زارا بسیار تازه است و آنها بیشتر از یک یا دو ماه در فروشگاههای زارا باقی نمیمانند.